Strategia de produs

Strategia de produs vine între viziunea startup-ului și roadmap. Aceasta este, așa cum îi spune și numele, o strategie, o formă high-level prin care descrii ce vrei să obții cu produsul tău și cum vei realiza asta. Prin aceasta, răspunzi la întrebări cheie precum:

  • care este segmentul de clienți
  • care este valoarea care le-o livrează produsul
  • care sunt obiectivele startup-ului tău pe durata de viață a produsului.

De ce este important să ai o strategie de produs

  1. Îți oferă claritate – ție și echipei tale în general, fie că vorbim de cine va face development, marketing, sales, cu toții veți ști cum munca fiecăruia contribuie la obiectivele startup-ului.
  2. Te ajută să prioritizezi dezvoltările de produs, adică ce se va regăsi în product roadmap. Din păcate, multe echipe trec direct în listarea așa-numitor teme și epice în roadmap, dar, fără o strategie care să le ghideze deciziile, prioritizează greșit și ajung să consume resursele fără să-și atingă obiectivele.
  3. Când ai o strategie de produs, îți îmbunătățești procesul de luare a deciziilor – pentru că planurile se schimbă și produsele care reușesc sunt cele ale căror echipe reușesc să ia noi decizii, în funcție de feedback-ul clienților și al pieței.

Cele trei etape ale definirii strategiei de produs

În primul rând, iți definești viziunea startup-ului tău. Poți face asta dacă ai informații despre piață, competiție, segmentul de clienți, punctele forte și punctele slabe ale startup-ului tău și go-to-market plan. Astfel, înțelegi mai bine și poți să exprimi problema pe care vrei să o rezolvi, piața adresată și modul în care o vei ataca. În stadiul early-stage al Google, viziunea suna așa: “Organizăm informația din întreaga lume și o facem accesibilă și utilă, în mod universal.”

În al doilea rând, îți stabilești obiectivele pentru produsul tău. Pentru fiecare obiectiv, decizi un mod de a monitoriza și măsura succesul și, tot pentru fiecare obiectiv, stabilești un deadline. Exemple de obiective ar putea fi:

  • să crești numărul de free trials cu 50% în următoarele 6 luni
  • să îmbunătățești media review-urilor cu 1 stea pe toate platformele importante, până la finalul anului
  • să generezi $3M în venit anual recurent, în următoarele 12 luni

Apoi, după ce ți-ai stabilit obiectivele, iți stabilești inițiativele de produs. Acestea sunt acele obiective de la pasul anterior, pe care le grupezi în ceea ce se numesc teme de produs și pe care, mai apoi, le adaugi în roadmap. Acestea trebuie să fie semnificative, complexe și abia mai apoi să fie sparte în task-uri, acțiuni concrete. Exemple de inițiative ar putea fi:

  • să îmbunătățești satisfacția clienților
  • să crești lifetime value a clienților în produs
  • să reduci churn-ul
  • să scalezi într-o nouă geografie
  • să crești rata de adopție a produsului pe platforme mobile și multe altele

Strategia de produs este o formă high-level de a vorbi despre produsul tău și care descrie elemente esențiale precum viziunea startup-ului, obiective de produs și inițiative de produs. Acum știi și care sunt pașii prin care să-ți creezi o strategie de produs pentru produsul tău. Află mai multe, din ultimul nostru episod de YouTube. 

Articole recente

Lean Canvas

Lean Canvas răspunde unei nevoi cheie pentru startup-ul tău: aceea de documentare a planului pe care îl ai pentru acesta și, mai mult decât atât, te ajută să identifici asumpțiile majore pe care le ai.

Citeste mai mult

Cum să îți poziționezi produsul

Pe lângă energie și entuziasm, într-un startup tech ai nevoie de un set de instrumente care să te ajute să dezvolți un produs de succes.

Citeste mai mult

How to Web, co-organizator al Launch

Launch, comunitatea fondatorilor de startups este o inițiativă a How to Web, Google for Startups, […]

Citeste mai mult

Elevator Pitch. Cum să îți prezinți pe scurt produsul

Poți vorbi scurt și la obiect despre produsul tău? Imaginează-ți următorul scenariu: în mod neprevăzut, ai ocazia unei conversații cu un potențial client sau investitor, dar nu știi mai nimic despre experiența lor sau cât de bine îți cunosc produsul, așa că va trebui să începi conversația descriindu-le ce face produsul tău, în mai puțin de 1 minut! Urmează, deci, să deschizi conversația cu un elevator pitch.

Citeste mai mult
Logo Twitter Logo Facebook Logo Instagram Logo Linkedin Logo Youtube