Launch Community Report 2021

Analiza startups din Launch – comunitatea fondatorilor de startups, o inițiativă a How to Web, Google for Startups, InnovX-BCR.

Peste 80% din fondatorii de startups early-stage lucrează singuri sau în echipe de până la 3 cofondatori și trec de la MVP, la produs public, în 12 luni.
Fondatorii au nevoie însă de sprijin constant din partea întregului ecosistem, pentru a reuși.

Un element cheie în succesul unui startup tech e reprezentat de capacitatea echipei de a executa o soluție potrivită pentru unele dintre cele mai arzătoare probleme sau nevoi specifice unei piețe semnificative ca mărime. Totodată, e esențial ca echipa să aibă acces la resurse relevante și sprijin potrivit, în diversele etape ale dezvoltării produsului.

Astfel, misiunea comunității Launch este să crească șansele de reușită ale fondatorilor de startups din România, prin democratizarea accesului la toate resursele relevante și sprijin continuu. Această misiune este una comună pentru o multitudine de stakeholderi relevanți, constituiți din operatori, reprezentanți ai companiilor din industrie, investitori și fondatori de succes din ecosistem, care s-au alăturat comunității Launch începând cu anul 2021, și cărora le mulțumim pe această cale.

“Fondatorii și produsele de tehnologie fac parte din ADN-ul activităților How to Web și ale partenerilor noștri din ultima decadă. Înțelegând provocările pe care fondatorii le au în diversele stadii ale dezvoltării unui startup, am identificat nevoia de o structură care să le ofere sprijin și acces la resurse pe termen nelimitat, accesibile oricând. Așa cum, într-un startup tech, echipa e decisivă în execuția celei mai potrivite soluții pentru problema sau nevoia identificată, la fel și noi, în Launch, ne-am găsit coechipierii potriviți împreună cu care să îndeplinim misiunea comunității, iar aceștia sunt coorganizatorii Launch și toți cei care contribuie în comunitate”, spune Alexandru Agatinei, CEO | How to Web, coorganizator Launch.

În primul an de activitate, în comunitatea Launch s-au alăturat peste 130 de fondatori și cofondatori din peste 70 de startup-uri, iar în întâmpinarea provocărilor acestora au venit peste 100 de operatori, reprezentanți ai companiilor din industrie, investitori și fondatori de succes din ecosistemul din România.

“Suntem onorați să contribuim prin Google for Startups la dezvoltarea ecosistemului de startup-uri în România și ne bucurăm că putem ajuta antreprenorii la început de drum prin această inițiativă comună”, spune Dan Oros, Head of Marketing | Google & YouTube România, coorganizator Launch.

Tuturor fondatorilor și cofondatorilor le mulțumim pentru dedicarea lor în a crea produse de succes, iar tuturor celor implicați în jurul lor pe parcursul anului 2021 le mulțumim pentru că împărtășesc din experiența și timpul lor pentru a crește șansele de reușită a noului val de fondatori de startup-uri din România.

„Creat și Gândit în România trebuie să implice dezvoltarea de produse de tehnologie care răspund la probleme reale din societate, astfel încât să nu pierdem trenul competitivității și al atragerii de talente. Susținem comunitatea Launch pentru că pregătește și îndrumă ideile de afaceri să se transforme în business-uri sustenabile, care să aibă de la început o mentalitate de scalare”, spune Cătălin Lupoaie, Manager Comunicare și Afaceri Publice BCR.

Pe lângă împărtășirea descoperirilor cu întregul ecosistem antreprenorial, acest material este și o invitație deschisă către toți stakeholderii relevanți din România. Invitație atât la informare despre progresele și provocările startup-urilor early-stage, dar mai ales la participare activă la creșterea șanselor de reușită a fondatorilor de startup-uri.

Sperăm să găsiți relevante și utile informațiile din această primă ediție a raportului. Dacă lucrați la un produs sau vreți să sprijiniți fondatorii de startup-uri din România, vă așteptăm în Launch – comunitatea fondatorilor de startups!

Despre datele analizate

Raportul urmărește evoluția startup-urilor din comunitatea Launch după primul an de la formarea acesteia. Rezultatele reflectă răspunsurile a 62 de startup-uri dintr-un total de 74 de startup-uri aflate în comunitate, la momentul colectării datelor.

Stadiul în care se află startup-urile atunci când intră în comunitatea Launch este, de regulă, acela de early-stage – fie încă lucrează la produs, fie deja încep să aibă primele semne de tracțiune.

Datele relevă informații cu privire la startup-urile din comunitate, respectiv evoluția acestora în ultimele 12 luni, însă pot fi un punct de plecare în a avea o privire de ansamblu legată de starea startup-urilor early-stage din întregul ecosistemul din România.

Principalele 9 descoperiri

01 Peste 50% din startup-uri au echipe fondatoare de până la 3 cofondatori, iar aproximativ 25% sunt pornite de fondatori unici

Pe lângă identificarea în piață a unor problemele importante, echipele fondatoare reprezintă un element critic în execuția de soluții pentru respectivele probleme. Însă viteza de lucru și presiunea la care sunt supuse echipele de startup-uri sunt condiții la care nu multe echipe fondatoare rezistă în timp.

Cea mai mare parte din fondatori alege să lucreze în echipe fondatoare restrânse, de până la 3 cofondatori – 56.5%. Mai puțin de un sfert dintre fondatori (22.6%) aleg să fie fondatori unici. 21% fac parte din echipe cu mai mult de 3 cofondatori.

 

02 Doar 50% dintre startup-uri au membri în afara echipei fondatoare, iar acestea caută mai ales oameni care să-i ajute în comercializarea produselor

Constatăm că, în etapa early stage, fie sunt angajate echipe mici, fie fondatorii lucrează pe cont propriu sau apelează la contractori. Deși peste jumătate dintre ei au mai mult de un angajat în echipă, cel mai mare procent (38.7%) îl au echipele cu 1-5 angajați, iar aproape jumătate dintre fondatori spun că nu au niciun angajat (48.4%). 8% au declarat că au între 5 și 10 angajați și 5% peste 10 angajați.

Echipele mici au o capacitate de execuție ridicată. Însă, pe măsură ce dezvoltă produsul și vor să aibă tracțiune, fondatorii încep să caute oameni pentru unele roluri în echipă. Aproape jumătate dintre fondatori caută oameni pentru vânzări și marketing – cea mai căutată poziție este cea de vânzări (27.9%), urmată de marketing și comunicare (25.6%) – tocmai pentru a-și vinde produsul pe care l-au dezvoltat. Alte roluri foarte căutate sunt cele care țin de dezvoltarea produsului – developer (20.9%), designer (9.3%) sau CTO (9.3%).

03 Mai bine de 50% din startup-uri își dezvoltă produsele prin bootstrapping (fonduri proprii) sau apelând la fonduri provenite de la “cei 3F” (Family, Friends and other Fools)

Până să ajungă în punctul în care să ridice runde de investiții, cea mai mare parte a fondatorilor aleg să se autofinanțeze (45.6%) pentru a-și dezvolte produsele sau apelează la resurse din rândul apropiaților – familie, prieteni, etc (12.3%). Aceste surse sunt urmate de investițiile de tip angel investment (10.5%), granturi (9.6%) și împrumuturi (7.9%).

Corelat cu analiza pieței locale de investiții în startup-uri locale (conform Romanian Venture Report 2021), această descoperire indică o oportunitate în ce privește direcționarea capitalului către rundele de tip pre-seed, care să ajute fondatorii în fază early-stage, fază definită, de regulă, de validarea și dezvoltarea inițială a produselor.

04 Peste 50% din startup-uri dezvoltă produse pentru industrii precum automatizare, sănătate, educație, resurse umane, mobilitate și platforme sociale sau marketplace-uri

Valul de automatizare, popularizat de UiPath în ultimii ani, a fost în continuă creștere și în 2021. Cea mai atractivă industrie pentru dezvoltarea de produse a fost cea de Developer Tools & Productivity (14.5%).

Health (11.3%), Education (9.7%) HR & Freelancing (8.1%), Automotive & Mobility (6.5%) și Social Platforms & Marketplaces (6.5%) sunt următoarele în listă, arătând un interes în creștere pentru crearea produselor care să dezvolte aceste sectoare.

Această descoperire ne indică o dezvoltare de produse de tehnologie corelată cu trenduri precum RPA (robotic process automation) sau de digitalizare a mediilor de sănătate și educație, la fel cum ne indică și faptul că fondatorii vad cele mai multe probleme de rezolvat în aceste domenii.

05 Peste 50% dintre fondatori lucrează la produs de mai mult de 1 an

Procesul de dezvoltare a unui produs de tehnologie implică o înțelegere profundă a spațiului problemei pe care acesta o adresează, respectiv crearea unei bucle continue de feedback între piață și produs. Pe măsură ce echipa fondatoare are interviuri de învățare despre problemă și de validare a soluțiilor propuse, aceasta diseminează în cadrul echipei descoperirile și alege să integreze în produs experiența și funcționalitățile care pot adresa nevoile întregului segment de clienți vizați.

Astfel, peste jumătate dintre fondatori (58.1%) lucrează la produs între 1 și 2 ani. Doar 11.3% lucrează la produs de mai puțin de 1 an. Și o treime (30.6%) din fondatori lucrează de mai bine de 2 ani la produsele pe care le dezvoltă.

În momentul de față, observăm necesitatea unei perioade de aproximativ 12 luni pentru a dezvolta un produs. Acest lucru dă motive în plus să concepem soluții împreună cu stakeholderii relevanți din ecosistem, care să crească capacitatea echipelor de a experimenta, de a prototipa și itera, având ca efect creșterea vitezei de dezvoltare de noi produse.

06 În 12 luni de la prototip sau MVP, la produs lansat public

La începutul anului 2021, cea mai mare parte din startup-uri nu avea un produs lansat pe piață, dintre ele fiind în stadiu de idee (21%), prototip (12.9%) sau MVP (37.1%).

La un an distanță, mai bine de jumătate dintre startup-uri au produsul lansat public (54.8%), iar restul fiind în stadiul de beta (22.6%) sau MVP (19.4%).

Așadar, la momentul actual, viteza aproximativă cu care fondatorii lansează un produs este de 12 luni.

07 45% din startup-uri au produse ce depășesc 100 de utilizatori și peste 30% generează venituri anuale de câte €10.000

Adopția consistentă arată faptul că fondatorii construiesc soluții utile pentru segmentele de clienți pe care le adresează. Peste 45.2% din produsele startup-urilor depășesc fiecare câte 100 de utilizatori, 8.1% au între 50-100 de utilizatori, iar aproximativ 50% au între 1-50 utilizatori.

Rata de adopție, dublată de veniturile generate de o parte dintre utilizatorii produselor, întărește și mai mult nivelul încrederii pe care fondatorii îl oferă în relația cu clienții lor.

În momentul de față, 30.6% dintre startup-uri încasează venituri anuale ce depășesc €10.000, 21% încasează venituri anuale între €1.000 – €10.000 și alte 21% încasează venituri anuale de până în €1.000. În continuare, rămân 27.4% dintre startup-uri care încă nu încasează venituri încă.

08 Aproximativ 40% dintre startup-uri dezvoltă produse B2B, iar peste 25% dezvoltă produse B2C

Cel mai des întâlnit model de business este cel B2B (37.8%), ceea ce reprezintă un semn pentru companiile din diverse industrii că pot avea acces la soluții pe care să le integreze în anumite procese din business-urile lor. Prin folosirea de produse digitale dezvoltate de startup-uri, companiile se pot concentra astfel pe activitățile critice business-urilor și își pot crește competitivitatea pe piețele pe care activează.

Produsele B2B sunt urmate de cele B2C (25.6%), fapt care vine ca o declarație pentru consumatorii finali și care le spune acestora că și ei au la îndemână o multitudine de soluții de tehnologie pentru rezolvarea problemelor și nevoilor pe care le au.

Produsele B2B și B2C sunt urmate de produse B2B2C (20%) și de tip Marketplace (14.4%).

În discuțiile cu fondatorii din comunitate, observăm nevoia de expunere către segmentele de clienți cărora se adresează, fie pentru a lua feedback de la aceștia, fie pentru a crea premisele de a dezvolta proiecte pilot sau de folosire a canalelor de distribuție ale acestora.

Ca să favorizăm și mai mult aceste tipuri de colaborări dintre startup-uri și potențiali utilizatori, în Launch, acei fondatorii care dezvoltă produse B2B intră într-un proces de matchmaking cu reprezentanți ai companiilor din diverse industrii, proces care poate duce către realizarea de proiecte pilot împreună cu respectivele companii.

Acest exemplu lasă loc și mai multor soluții care să accelereze adopția produselor, atât pentru produse B2B, cât și pentru produse B2C.

09 Peste 80% dintre startup-urile care au primit finanțare, au ridicat runde de investiții de până la €250.000. Majoritatea startup-urilor au ca obiectiv principal creșterea vânzărilor în următoarele 12 luni.

Dintre startup-urile care au obținut o finanțare de tip instituțional, cea mai mare parte dintre acestea au ridicat runde în valoare între €50.000 – €100.000 (31.6%) sau până în €50.000 (31.6%). Aproape un sfert au ajuns la sume între €100.000 – €250.000 (21.1%). Un procent de 5% au ridicat investiții între €250.000 – €500.000 sau chiar peste €500.000 – 10.5%.

Odată ce ajung să aibă primele semne de tracțiune, urmează etapa de creștere a veniturilor – 82.6% dintre startup-uri au asta ca obiectiv în următoarele 12 luni. Fondatorii se vor concentra și pe validare (8.7%) sau lansare de produs (6.5%) și doar 2% pe creșterea echipei.

Concluzii

Această primă ediție a raportului Launch ne oferă o radiografie a startup-urilor din comunitate, iar cu ajutorul acesteia vedem, în mod special, o capacitate ridicată în ce privește dezvoltarea de noi produse de tehnologie.

Echipele fondatoare au un angajament puternic în ce privește dezvoltarea produselor. Acestea investesc, de regulă, până la 2 ani de zile în dezvoltarea de noi produse de tehnologie și fac asta în echipe mici, de până la 3 fondatori și cofondatori. Aceștia își finanțează activitatea prin bootstrapping (fonduri proprii) sau de la apropiați, respectiv fără investiții de tip angel sau de la fonduri de investiții.

În mod evident, există și provocări pentru startup-uri, reprezentate de dificultatea comercializării produselor și de a găsi profesioniști cu experiență de business development, sales, marketing.

Acestea din urmă pot fi adresate prin structuri precum cele ale unor comunități și alte inițiative care sprijină fondatorii. În acest fel, atât energia cât și resursele pe care aceștia le au la dispoziție în primii ani de activitate pot fi (re)direcționate către execuția soluțiilor potrivite pentru unele dintre cele mai arzătoare probleme sau nevoi specifice unor piețe semnificative ca mărime.

Prin urmare, prezența Launch in ecosistemul antreprenorial din România este un indicator al maturizării comunității de startup-uri din România.

Launch vine ca soluție la nevoia de acces la experiență relevantă pentru dezvoltarea de produse de tehnologie, respectiv de agregare și facilitare a legăturii fondatorilor cu toate resursele necesare.

În Launch, acest lucru se întâmplă prin contribuția altor numeroase inițiative relevante din ecosistem, în care reprezentanți ai acestora iau parte la activitățile din comunitate, și care le oferă și ulterior fondatorilor sprijin, prin acces la resurse din cadrul programelor și inițiativelor pe care acestea le desfășoară.

Dintre acestea, menționăm în continuare câteva, cu titlu de exemplu. Și vă așteptăm să vă întâlniți cu reprezentanți ai tuturor inițiativelor relevante din ecosistem în comunitatea Launch.

Comunități: Product Tank, Rubik Hub, Activize, Romanian Business Leaders
Hub-uri și spații de coworking: TechHub Bucharest, Cowork Timișoara, Fab Lab Iasi, Cluj Hub, Impact Hub Bucharest, Commons, V7 Startup Studio
Hackathons: Innovation Labs
Incubatoare: Future Makers, Bright Labs
Pre-acceleratoare: Rubik Garage, Step FWD, Bucharest AI
Acceleratoare: InnovX-BCR, Orange Fab, Commons Accel, Techcelerator
Platforme de equity crowdfunding: SeedBlink
Grupuri de business angels: TechAngels, Transylvania Angels Network, Growceanu
Fonduri de investitii: GapMinder, Early Game Ventures, Catalyst Romania
Conferinte: Techsylvania, Prow, How to Web
Mass-media: Start-up.ro, Ziarul Financiar

Toate acestea, împreună cu oamenii resursă care își dedică timp în care lucrează cu următoarele generații de fondatori, contribuie în mod semnificativ la creșterea șanselor de reușită ale fondatorilor atunci când dezvoltă noi produse și companii de tehnologie de succes.

Până la următoarea ediție a acestui raport, te așteptăm în Launch – comunitatea fondatorilor de startups!

Descarcă Launch Community Report 2021

    Inapoi la blog

    Articole recente

    Scorul BRICE. Cum să prioritizezi

    Scorul BRICE (găsești aici un template de framework) îți oferă un mod consistent de-a evalua, într-un mod obiectiv, viitoare sau potențiale dezvoltări de produs.

    Citeste mai mult

    Pirate Metrics: AARRR

    Pirate metrics este printre cel mai cunoscut set de metrici și acronimul vine de la: Acquisition, Activation, Retention, Referral, Revenue.

    Citeste mai mult

    Lean Canvas

    Lean Canvas răspunde unei nevoi cheie pentru startup-ul tău: aceea de documentare a planului pe care îl ai pentru acesta și, mai mult decât atât, te ajută să identifici asumpțiile majore pe care le ai.

    Citeste mai mult

    Cum să îți poziționezi produsul

    Pe lângă energie și entuziasm, într-un startup tech ai nevoie de un set de instrumente care să te ajute să dezvolți un produs de succes.

    Citeste mai mult

    How to Web, co-organizator al Launch

    Launch, comunitatea fondatorilor de startups este o inițiativă a How to Web, Google for Startups, […]

    Citeste mai mult

    Bullseye – cum găsești canalele de distribuție

    Știi care este una dintre principalele cauze de eșec într-un startup? În afară de situația în care construiești un produs inutil. Ei bine, e lipsa unui canal de distribuție care să funcționeze.

    Citeste mai mult

    Primește newsletter Launch

    Logo Twitter Logo Facebook Logo Instagram Logo Linkedin Logo Youtube