Relația dintre fondator și produs

Relația dintre fondator și produs, piața adresată, competiția, schimbările tehnologice, rata de adopție și capacitatea de scalare sunt doar câteva dintre elementele care influențează succesul unui produs. În cazul de față, succesul înseamnă adopție consistentă, un grad ridicat de utilizare și venituri lunare în creștere. 

Așadar, cum știi că produsul pe care îl construiești este produsul potrivit, care va avea succes?

Mai bine de 90% dintre startup-uri eșuează

Foarte frecvent, inițiativele de startup-uri mor, ajungând în așa-numitul „startup graveyard”. Statistica e sumbră – mai bine de 90% dintre startup-uri eșuează. Cauzele eșecului sunt variate, iar printre cele mai comune ar fi:

  • construirea produselor care nu sunt utile sau pot fi utile pentru prea puțini clienți
  • fondatorii rămân fără bani sau energie
  • fondatorii nu iau în considerare feedback-ul clienților

„Cheat codes” în lumea startups

Șansele sunt de partea ta atunci cand nu uiți că rolul tău ca fondator este să rezolvi cele mai arzătoare probleme și nevoi ale segmentului de clienți pe care l-ai identificat, într-un mod mai bun decât soluțiile pe care aceștia le au deja la dispoziție și printr-o experiență de utilizare mai bună.

Un “startup cheat code” presupune ca tu, ca fondator de startup, să intri în pielea utilizatorilor, clienților tăi și a celor care influențează deciziile tale. Așa te poți folosi de acțiunile reușite testate de alți fondatori, pentru a îmbunătăți propriul produs. Astfel, șansele de reușită cresc atunci cand creezi produse avand in minte utilizatorii, clientii si mai ales nevoile si problemele acestora.

“Un mod nemaipomenit de-a construi un produs este prin a incepe cu a-ti rezolva propriile nevoi.”

Jason Fried, fondator Basecamp

Așa cum spune Jason Fried, fondatorul Basecamp, rezolvarea propriilor nevoi te ajută să înțelegi care e audiența produsului tău și ce este important pentru ea, atrăgând astfel avantaje care ar putea să te plaseze în fața competiție, inclusiv găsirea acelui diferențiator, un mod unic prin care produsul tău rezolvă mai bine decât competiția. 

“Sindromul” fondatorului “îndrăgostit” de ideea sa

Există frecvent situații în care fondatorul încearcă să convingă utilizatorul că produsul său este util, chiar dacă feedback-ul este negativ. Iar asta te-ar putea ține în spațiul de soluție, în loc de cel de problemă. Simptomele acestui sindrom pot fi regăsite în expresii precum:

  • „am o idee genială”
  • „produsul acesta va schimba radical cum faci această activitate”
  • „soluția este prima de pe piață sau din industrie”

Așadar, ține minte să privești utilizatorii ca fiind oameni, în primul rând, și nu personas, customer sau sales targets. Ferește-te să creezi produse ale căror funcționalități nu reușesc să se diferențieze în comparație cu procesele și soluțiile pe care potențialii tăi utilizatorii și clienții le folosesc deja. Ai grijă la asocierea dintre numere și oameni, nu deteriora legatura dintre produs și motivele pentru care oamenii îl folosesc.

Îndrăgostește-te de problema utilizatorilor

Concentrează-ți energia pe a rezolva problema cu care potențialii utilizatori și clienți se confruntă, indiferent dacă asta înseamnă să folosești o tehnologie diferită față de cea la care te gândeai. Indiferent câte pivotări vei face, important este să ajungi cât mai aproape de soluția care rezolvă aceste probleme, ideal fiind ca aceasta să fiei de zece ori mai bine decât alternativele de pe piață.

Cum știi că ai succes?

Utilizatorii tăi vorbesc despre produs, ai noi utilizatori sau clienții care vin în produs fără ca tu să îl marketezi către ei. Metricii de business sunt “up & to the right” – iar cei care descoperă produsul revin și îl folosesc recurent. Cererea din partea clienților pune presiune pe produs, respectiv echipă.

Și noi în Launch lucrăm, pe tot parcursul anului, cu fondatori de startups tech aflate la început de drum și care vor să dezvolte produse utile, de succes. Aplicările sunt deschise mereu. Completează aici formularul de înscriere și hai în comunitatea fondatorilor de startups!

Inapoi la blog

Articole recente

Launch Health Tech Ed. 2

Launch Health Tech brings together the CEE Health Tech ecosystem, on October 3rd, in Bucharest

Press Release, September 13, 2023 After a successful first edition organised in May 2023, Launch […]

Citeste mai mult

5 must-have pentru un MVP de succes

Ai o idee de business. Una în care crezi mult. Bun, bun, dar întrebarea e […]

Citeste mai mult

Cum a fost în cadrul primei ediții Launch Health Tech | Mai 18, 2023 | Bucuresti, Apollo 111

Comunicat de presă, 19 mai 2023 Două noi proiecte românești în industria de tehnologie pentru […]

Citeste mai mult

Deschidem verticala de health prin Launch Health Tech | Ed. 1, Mai 18, 2023 | Bucuresti, Apollo 111

Comunicat de presă, 3 mai 2023 Launch Health Tech, primul eveniment dintr-o serie dedicată ecosistemului […]

Citeste mai mult

Launch Annual Report 2023: The State of Romanian-born Early Stage Startups

issued by Launch Community, an initiative of How to Web | Google for Startups | […]

Citeste mai mult

Launch Community Evenings #5 Bucharest are loc pe 20 septembrie, la Club Expirat

Scena locală de startup-uri, tehnologie și inovație se întâlnește pe 20 septembrie, înainte de How […]

Citeste mai mult

Scorul BRICE. Cum să prioritizezi

Scorul BRICE (găsești aici un template de framework) îți oferă un mod consistent de-a evalua, într-un mod obiectiv, viitoare sau potențiale dezvoltări de produs.

Citeste mai mult

Launch Community Report 2021

Citeste mai mult

Pirate Metrics: AARRR

Pirate metrics este printre cel mai cunoscut set de metrici și acronimul vine de la: Acquisition, Activation, Retention, Referral, Revenue.

Citeste mai mult

Lean Canvas

Lean Canvas răspunde unei nevoi cheie pentru startup-ul tău: aceea de documentare a planului pe care îl ai pentru acesta și, mai mult decât atât, te ajută să identifici asumpțiile majore pe care le ai.

Citeste mai mult

Cum să îți poziționezi produsul

Pe lângă energie și entuziasm, într-un startup tech ai nevoie de un set de instrumente care să te ajute să dezvolți un produs de succes.

Citeste mai mult

How to Web, co-organizator al Launch

Launch, comunitatea fondatorilor de startups este o inițiativă a How to Web, Google for Startups, […]

Citeste mai mult

Produs la Control: ce face un product marketer | Georgia Diaconescu | S2.Ep.9 – LaunchPod Articles

Rolul Crucial al Product Marketer-ului și al Product Manager-ului într-un Startup Înțelegerea pieței și a […]

Citeste mai mult

Câștigătorii Laser Valley Innovation Bootcamp 2024

Echipa care va inova chirurgia câștigă Laser Valley Innovation Bootcamp 2024! București, 17 iunie 2024 […]

Citeste mai mult

Primește newsletter Launch

Logo Twitter Logo Facebook Logo Instagram Logo Linkedin Logo Youtube