Relația dintre fondator și produs, piața adresată, competiția, schimbările tehnologice, rata de adopție și capacitatea de scalare sunt doar câteva dintre elementele care influențează succesul unui produs. În cazul de față, succesul înseamnă adopție consistentă, un grad ridicat de utilizare și venituri lunare în creștere.
Așadar, cum știi că produsul pe care îl construiești este produsul potrivit, care va avea succes?
Foarte frecvent, inițiativele de startup-uri mor, ajungând în așa-numitul „startup graveyard”. Statistica e sumbră – mai bine de 90% dintre startup-uri eșuează. Cauzele eșecului sunt variate, iar printre cele mai comune ar fi:
Șansele sunt de partea ta atunci cand nu uiți că rolul tău ca fondator este să rezolvi cele mai arzătoare probleme și nevoi ale segmentului de clienți pe care l-ai identificat, într-un mod mai bun decât soluțiile pe care aceștia le au deja la dispoziție și printr-o experiență de utilizare mai bună.
Un “startup cheat code” presupune ca tu, ca fondator de startup, să intri în pielea utilizatorilor, clienților tăi și a celor care influențează deciziile tale. Așa te poți folosi de acțiunile reușite testate de alți fondatori, pentru a îmbunătăți propriul produs. Astfel, șansele de reușită cresc atunci cand creezi produse avand in minte utilizatorii, clientii si mai ales nevoile si problemele acestora.
“Un mod nemaipomenit de-a construi un produs este prin a incepe cu a-ti rezolva propriile nevoi.”
Jason Fried, fondator Basecamp
Așa cum spune Jason Fried, fondatorul Basecamp, rezolvarea propriilor nevoi te ajută să înțelegi care e audiența produsului tău și ce este important pentru ea, atrăgând astfel avantaje care ar putea să te plaseze în fața competiție, inclusiv găsirea acelui diferențiator, un mod unic prin care produsul tău rezolvă mai bine decât competiția.
Există frecvent situații în care fondatorul încearcă să convingă utilizatorul că produsul său este util, chiar dacă feedback-ul este negativ. Iar asta te-ar putea ține în spațiul de soluție, în loc de cel de problemă. Simptomele acestui sindrom pot fi regăsite în expresii precum:
Așadar, ține minte să privești utilizatorii ca fiind oameni, în primul rând, și nu personas, customer sau sales targets. Ferește-te să creezi produse ale căror funcționalități nu reușesc să se diferențieze în comparație cu procesele și soluțiile pe care potențialii tăi utilizatorii și clienții le folosesc deja. Ai grijă la asocierea dintre numere și oameni, nu deteriora legatura dintre produs și motivele pentru care oamenii îl folosesc.
Concentrează-ți energia pe a rezolva problema cu care potențialii utilizatori și clienți se confruntă, indiferent dacă asta înseamnă să folosești o tehnologie diferită față de cea la care te gândeai. Indiferent câte pivotări vei face, important este să ajungi cât mai aproape de soluția care rezolvă aceste probleme, ideal fiind ca aceasta să fiei de zece ori mai bine decât alternativele de pe piață.
Utilizatorii tăi vorbesc despre produs, ai noi utilizatori sau clienții care vin în produs fără ca tu să îl marketezi către ei. Metricii de business sunt “up & to the right” – iar cei care descoperă produsul revin și îl folosesc recurent. Cererea din partea clienților pune presiune pe produs, respectiv echipă.
Și noi în Launch lucrăm, pe tot parcursul anului, cu fondatori de startups tech aflate la început de drum și care vor să dezvolte produse utile, de succes. Aplicările sunt deschise mereu. Completează aici formularul de înscriere și hai în comunitatea fondatorilor de startups!
Press Release, September 13, 2023 After a successful first edition organised in May 2023, Launch […]
Citeste mai multAi o idee de business. Una în care crezi mult. Bun, bun, dar întrebarea e […]
Citeste mai multComunicat de presă, 19 mai 2023 Două noi proiecte românești în industria de tehnologie pentru […]
Citeste mai multComunicat de presă, 3 mai 2023 Launch Health Tech, primul eveniment dintr-o serie dedicată ecosistemului […]
Citeste mai multissued by Launch Community, an initiative of How to Web | Google for Startups | […]
Citeste mai multScena locală de startup-uri, tehnologie și inovație se întâlnește pe 20 septembrie, înainte de How […]
Citeste mai multScorul BRICE (găsești aici un template de framework) îți oferă un mod consistent de-a evalua, într-un mod obiectiv, viitoare sau potențiale dezvoltări de produs.
Citeste mai multPirate metrics este printre cel mai cunoscut set de metrici și acronimul vine de la: Acquisition, Activation, Retention, Referral, Revenue.
Citeste mai multLean Canvas răspunde unei nevoi cheie pentru startup-ul tău: aceea de documentare a planului pe care îl ai pentru acesta și, mai mult decât atât, te ajută să identifici asumpțiile majore pe care le ai.
Citeste mai multPe lângă energie și entuziasm, într-un startup tech ai nevoie de un set de instrumente care să te ajute să dezvolți un produs de succes.
Citeste mai multÎntr-o industrie dinamică și mereu în mișcare, Mircea Serediuc, un profesionist pasionat de Product Management, […]
Citeste mai multAi auzit vreodată de o aplicație care aduce oamenii împreună și îi scoate din case […]
Citeste mai mult