Relația dintre fondator și produs

Relația dintre fondator și produs, piața adresată, competiția, schimbările tehnologice, rata de adopție și capacitatea de scalare sunt doar câteva dintre elementele care influențează succesul unui produs. În cazul de față, succesul înseamnă adopție consistentă, un grad ridicat de utilizare și venituri lunare în creștere. 

Așadar, cum știi că produsul pe care îl construiești este produsul potrivit, care va avea succes?

Mai bine de 90% dintre startup-uri eșuează

Foarte frecvent, inițiativele de startup-uri mor, ajungând în așa-numitul „startup graveyard”. Statistica e sumbră – mai bine de 90% dintre startup-uri eșuează. Cauzele eșecului sunt variate, iar printre cele mai comune ar fi:

  • construirea produselor care nu sunt utile sau pot fi utile pentru prea puțini clienți
  • fondatorii rămân fără bani sau energie
  • fondatorii nu iau în considerare feedback-ul clienților

„Cheat codes” în lumea startups

Șansele sunt de partea ta atunci cand nu uiți că rolul tău ca fondator este să rezolvi cele mai arzătoare probleme și nevoi ale segmentului de clienți pe care l-ai identificat, într-un mod mai bun decât soluțiile pe care aceștia le au deja la dispoziție și printr-o experiență de utilizare mai bună.

Un “startup cheat code” presupune ca tu, ca fondator de startup, să intri în pielea utilizatorilor, clienților tăi și a celor care influențează deciziile tale. Așa te poți folosi de acțiunile reușite testate de alți fondatori, pentru a îmbunătăți propriul produs. Astfel, șansele de reușită cresc atunci cand creezi produse avand in minte utilizatorii, clientii si mai ales nevoile si problemele acestora.

“Un mod nemaipomenit de-a construi un produs este prin a incepe cu a-ti rezolva propriile nevoi.”

Jason Fried, fondator Basecamp

Așa cum spune Jason Fried, fondatorul Basecamp, rezolvarea propriilor nevoi te ajută să înțelegi care e audiența produsului tău și ce este important pentru ea, atrăgând astfel avantaje care ar putea să te plaseze în fața competiție, inclusiv găsirea acelui diferențiator, un mod unic prin care produsul tău rezolvă mai bine decât competiția. 

“Sindromul” fondatorului “îndrăgostit” de ideea sa

Există frecvent situații în care fondatorul încearcă să convingă utilizatorul că produsul său este util, chiar dacă feedback-ul este negativ. Iar asta te-ar putea ține în spațiul de soluție, în loc de cel de problemă. Simptomele acestui sindrom pot fi regăsite în expresii precum:

  • „am o idee genială”
  • „produsul acesta va schimba radical cum faci această activitate”
  • „soluția este prima de pe piață sau din industrie”

Așadar, ține minte să privești utilizatorii ca fiind oameni, în primul rând, și nu personas, customer sau sales targets. Ferește-te să creezi produse ale căror funcționalități nu reușesc să se diferențieze în comparație cu procesele și soluțiile pe care potențialii tăi utilizatorii și clienții le folosesc deja. Ai grijă la asocierea dintre numere și oameni, nu deteriora legatura dintre produs și motivele pentru care oamenii îl folosesc.

Îndrăgostește-te de problema utilizatorilor

Concentrează-ți energia pe a rezolva problema cu care potențialii utilizatori și clienți se confruntă, indiferent dacă asta înseamnă să folosești o tehnologie diferită față de cea la care te gândeai. Indiferent câte pivotări vei face, important este să ajungi cât mai aproape de soluția care rezolvă aceste probleme, ideal fiind ca aceasta să fiei de zece ori mai bine decât alternativele de pe piață.

Cum știi că ai succes?

Utilizatorii tăi vorbesc despre produs, ai noi utilizatori sau clienții care vin în produs fără ca tu să îl marketezi către ei. Metricii de business sunt “up & to the right” – iar cei care descoperă produsul revin și îl folosesc recurent. Cererea din partea clienților pune presiune pe produs, respectiv echipă.

Și noi în Launch lucrăm, pe tot parcursul anului, cu fondatori de startups tech aflate la început de drum și care vor să dezvolte produse utile, de succes. Aplicările sunt deschise mereu. Completează aici formularul de înscriere și hai în comunitatea fondatorilor de startups!

Articole recente

How to Web, co-organizator al Launch

Launch, comunitatea fondatorilor de startups este o inițiativă a How to Web, Google for Startups, […]

Citeste mai mult

Cum îți evaluezi startup-ul

Într-un articol anterior, am vorbit despre cum să estimezi dimensiunea pieței. Adăugând la aceasta venitul […]

Citeste mai mult

Cum măsori piața

Orice ar însemna pentru tine succesul startup-ului tău, e important ca asta să se vadă […]

Citeste mai mult
Logo Twitter Logo Facebook Logo Instagram Logo Linkedin Logo Youtube