Orange România, co-organizator al Launch

Launch, comunitatea fondatorilor de startups este un proiect How to Web în co-organizare cu Google for Startups, BCR Social Finance și Orange România. Fiecare entitate contribuie la dezvoltarea proiectului Launch – comunitatea fondatorilor de startups, prin acces la o multitudine de resurse pe care le pune la dispoziția fondatorilor. Mai multe detalii despre rolul fiecărui co-organizator aici

Am vorbit cu Monica Obogeanu, Startups Program Manager Orange România și cu Mădălina Puiu, CSR Programs Coordinator Orange România despre ce aduce Orange nou în Launch, care ar trebui să fie mindsetul unui antreprenor și de ce este importantă sustenabilitatea pentru un startup.

Contextul pandemic din prezent a creat un val de incertitudine pentru toată lumea, iar antreprenoriatul early-stage a nu a făcut excepție în acest sens, astfel încât cei care s-au aventurat în a își porni propriul business pe vreme de lockdown au fost fie cei mai curajoși, fie cei cărora li s-au terminat resursele provenite din alte părți. Cu atât mai mult, dat fiind contextul neprielnic, momentul actual este optim ca startup-urile aflate la început de drum să beneficieze de sprijin și de apartenență la o comunitate puternică, iar acest lucru este nucleul ideii în jurul căreia s-a format Launch: o comunitate în care fondatorii știu ce știu și ce nu știu, au toate bazele de care au nevoie și au mentori care îi ajută să meargă în direcția potrivită cu motoarele turate la maxim, într-o perioadă intensă de inducție, urmată de acțiuni de creștere a produsului în cadrul comunității Launch. 

În Launch fondatorii beneficiază de mentorat și primesc astfel input divers despre ceea ce fac. Prin programul Orange Fab, din 2017 și până în prezent, au trecut treizeci de startup-uri tehnice care au beneficiat de expertiza specialiștilor din Orange, iar ulterior Orange a devenit client principal pentru unele dintre produsele dezvoltate de către aceștia, cum ar fi în cazul Morphl și Nestor. Tot în Launch, startup-urile învață să dezvolte echipe puternice, în cadrul cărora există spiritul de creștere și susținere reciprocă, dar își dezvoltă și noțiunea de responsabilitate atât față de clienți și investitori care le oferă resurse variate, cât și față de colegii de echipă. Un alt element pe care aceștia îl pot experimenta în Launch este regândirea culturii eșecului, Launch fiind un spațiu sigur, în care aceștia pot da greș și o pot lua de la capăt fără pierderi masive. Mentorii și experiențele, cât și poveștile despre produse care au suferit modificări majore până la a deveni produse de succes îi determină pe fondatori să privească teama de eșec într-o manieră constructivă, care nu îi paralizează, ci îi responsabilizează și îi încurajează pe termen lung.

Apartenența la o comunitate este foarte valoroasă pentru un fondator, pentru că acesta beneficiază de mai multe forme de susținere în cadrul ei. Pe de o parte obține valoare din interacțiunea cu alți fondatori alături de care găsește răspunsuri la întrebări comune, cu care împărtășește același tip de îngrijorări, pe de altă parte beneficiază din interacțiunea cu oamenii mai experimentați care au background-uri diverse, care au acumulat deja un număr de ani de experiență într-un anumit domeniu și au învățat din greșelile pe care le-au experimentat. 

Colaborarea dintre fondatori și mediul corporate poate deschide noi oportunități de dezvoltare a proiectelor pilot, o componentă de bază a Launch, care aduce beneficii ambelor părți. Pentru un fondator este foarte util să aibă un client de tip organizație mare, care să fie deschis, care înțelege nevoile pe care le are un startup. În relația cu Orange, startup-urile beneficiază de acces la tehnologie, echipamente și expertiză, oferind astfel startup-urilor noțiuni și instrumente care le dau un avantaj competitiv. Prin cultura sa organizațională, Orange susține faptul că viitorul se construiește cu ajutorul produselor pe care founderii le dezvoltă azi. În acest sens Orange crede cu tărie în sinergia care apare la colaborarea dintre corporații și startup-uri, dat fiind faptul că organizațiile mari vin cu resurse, cunoștințe și puterea de a susține proiectele noi, iar startup-urile vin cu energie și putere de execuție. Acest mediu colaborativ este optim pentru crearea de produse cu adevărat utile, care schimbă în mai bine atât modul de viață la nivel individual, cât și modul în care startup-urile își dezvoltă afacerile.

Nu în ultimul rând, elementul diferențiator pe care Orange îl aduce în Launch este o schimbare de viziune în ceea ce privește dezvoltarea sustenabilă a unui produs. În contextul actual și luând în calcul atât incertitudinea din piața de business cât și caracterul finit al resurselor la care apelează orice fondator, nu mai este suficientă elaborarea unei strategii de afacere doar din perspectivă economică, ci este esențial să fie luați în calcul și factori de mediu și sociali. Orange propune un modul educațional bazat pe o axă tridimensională, alături de un set de indicatori de măsurare a sustenabilității, care permit startup-urilor să urmărească cuantificabil impactul pe care îl au asupra mediului și contextului social în care își desfășoară activitatea.

Cu o experiență de peste 25 de ani de implicare în comunitate, Orange a dezvoltat intern acest modul de masurare astfel încât anual raportează peste 100 de indicatori din diverse domenii, de la anticorupție, la resurse umane sau mediu. Pornind de la acest ordin de volum la nivel de corporație, startup-urile pot scala acești indicatori la nivelul afacerii lor și, astfel, să dezvolte produse interconectate cu mediul, care nu trăiesc în mediul economic ca entități separate, ci ca elemente ale unui sistem în care părțile implicate împărtășesc aceleași valori și au o direcție comună, menită să susțină startup-uri puternice, care vor produce impact pozitiv în viețile oamenilor și care vor rezista în timp.    

Articole recente

How to Web, co-organizator al Launch

Launch, comunitatea fondatorilor de startups este o inițiativă a How to Web, Google for Startups, […]

Citeste mai mult

Ecosistemul antreprenorial și comunitatea fondatorilor de startups

Pentru a putea dezvolta o companie de succes e nevoie de o înțelegere cât mai bună a legăturii dintre un startup, ecosistemul antreprenorial și comunitatea de startups. De asemenea, cunoașterea conceptelor des întâlnite, tool-urilor, framework-urilor, dos & don’ts sau tips & tricks este esențială atunci când dezvolți un produs digital.

Citeste mai mult

BCR Social Finance, co-organizator al Launch

Ștefan Buciuc, BCR Social Finance: investitorii sunt mai atrași de capacitatea de implementare a unui […]

Citeste mai mult
Logo Twitter Logo Facebook Logo Instagram Logo Linkedin Logo Youtube