Pentru a putea dezvolta o companie de succes e nevoie de o înțelegere cât mai bună a legăturii dintre un startup, ecosistemul antreprenorial și comunitatea de startups. De asemenea, cunoașterea conceptelor des întâlnite, tool-urilor, framework-urilor, dos & don’ts sau tips & tricks este esențială atunci când dezvolți un produs digital.
Ecosistemul antreprenorial
Orice ecosistem antreprenorial este format din mai multe entități, iar relațiile și conectarea dintre acestea sprijină, în mod direct sau indirect, dezvoltarea de business-uri noi. Parcursul unui startup tech depinde de aceste relații, dar și de cum înțeleg fondatorii cât de utile sunt produsele lor digitale pentru clienții, utilizatorii și industriile pentru care acestea sunt dezvoltate.
Dintre aceste entități putem enumera instituții de educație sau publice, business-uri existente (startups, IMM-uri, companii mari) sau organizații de suport, talent, profesioniști și sursele de capital sau finanțare. Un ecosistem dezvoltat ajută fondatorii, mai ales la început de drum, să crească șansele de succes pentru startup-urile pe care le creează.
Comunitatea de startups și exemplele de succes
Fondatorii aflați la început de drum pot învăța atât din bunele practici, cât și din greșelile pe care cei dinaintea lor le-au făcut. Multe startups eșuează încă din primele luni sau, dacă supraviețuiesc, ajung să fie folosite de un număr cât mai restrâns de utilizatori sau clienți.
De aceea, exemplele de succes ne arată cum se poate trece de majoritatea provocărilor cu care founderii se pot confrunta. Putem învăța multe de la companii locale precum UiPath, startup pornit acum peste 15 ani într-un apartament din București. De asemenea, ne putem uita la parcursul celor de la TypingDNA, Vector Watch, (care a fost apoi achizitionat de Fitbit, la rândul său achiziționat de Google), Smartbill, FintechOS sau, dintre cele recente, Machinations, Neurolabs, Cartloop și Soleadify.
Succesul lor naște alte câteva elemente importante fondatori, precum un network valoros, organizații și programe de suport, media dedicată, public awareness, precedent pentru colaborarea de tip enterprise – startup și surse de capital.
Un network valoros
Un network valoros este reprezentat de fondatori, operatori si experți, care pot porni inițiative sau pot fi mentori, advisers sau investitori în startups. Aici îi putem enumera pe cei de la Deepstash, Start GDPR, Hyperhuman sau UniApply.
Un alt element e reprezentat de companii mari și mai ales corporații care lucrează cu startups. Putem da exemplul celor de la Google, BCR Social Finance și Orange, care sunt și co-organizatori Launch.
Incubatoarele și programele educaționale
O echipa de profesionisti ajută fondatorii în problemele des întâlnite asociate cu dezvoltarea unui startup. Aceștia oferă mentorat, uneori un loc de coworking sau chiar și finanțare. Aici putem vorbi despre pre-acceleratoare, precum Startup Spinner al Rubik Hub sau Step Forward al TechHub Bucharest sau acceleratoare, precum BCR InnovX al celor de la BCR, Orange Fab al celor de la Orange, Commons Accel al Commons, Early Game Accelerator al celor de la Early Game Ventures sau Techcelerator al GapMinder Venture Partners.
Sursele de capital
Sursele de capital pot veni atât din investiții directe, prin investitori privați sau platforme de finanțare de tip Seedblink. Prin investitori privați regăsim business angels (precum TechAngels, Transylvania Angels Network, The Best Never Rest, Growceanu) sau cei de venture capital (Early Game Ventures, Roca X, Venture Growth Partners, Cleverage, GapMinder Venture Partners).
Pentru un overview complet, poți viziona episodul nostru dedicat înțelegerii ecosistemului antreprenorial și a comunității fondatorilor de startups.
Pentru un overview complet, poți viziona episodul nostru dedicat înțelegerii ecosistemului antreprenorial și a comunității fondatorilor de startups.
Press Release, September 13, 2023 After a successful first edition organised in May 2023, Launch […]
Citeste mai multAi o idee de business. Una în care crezi mult. Bun, bun, dar întrebarea e […]
Citeste mai multComunicat de presă, 19 mai 2023 Două noi proiecte românești în industria de tehnologie pentru […]
Citeste mai multComunicat de presă, 3 mai 2023 Launch Health Tech, primul eveniment dintr-o serie dedicată ecosistemului […]
Citeste mai multissued by Launch Community, an initiative of How to Web | Google for Startups | […]
Citeste mai multScena locală de startup-uri, tehnologie și inovație se întâlnește pe 20 septembrie, înainte de How […]
Citeste mai multScorul BRICE (găsești aici un template de framework) îți oferă un mod consistent de-a evalua, într-un mod obiectiv, viitoare sau potențiale dezvoltări de produs.
Citeste mai multPirate metrics este printre cel mai cunoscut set de metrici și acronimul vine de la: Acquisition, Activation, Retention, Referral, Revenue.
Citeste mai multLean Canvas răspunde unei nevoi cheie pentru startup-ul tău: aceea de documentare a planului pe care îl ai pentru acesta și, mai mult decât atât, te ajută să identifici asumpțiile majore pe care le ai.
Citeste mai multPe lângă energie și entuziasm, într-un startup tech ai nevoie de un set de instrumente care să te ajute să dezvolți un produs de succes.
Citeste mai multȘtim că viața într-un startup poate fi un rollercoaster – cu urcușuri și coborâșuri amețitoare. […]
Citeste mai multDupă o discuție captivantă cu Cătălin Anghel, fondatorul Cautcurier.ro, am extras câteva lecții esențiale pentru […]
Citeste mai mult