Cum definești obiectivele și cum ajungi la ele

Fiecare fondator are un obiectiv imediat către care țintește – obiectiv pe care-l poate reevalua, pe măsură ce avansează cu dezvoltarea produsului și comercializarea lui. Ca să fie bine definit, acest obiectiv trebuie să îndeplinească câteva criterii:

  • să fie relevant pentru perioada în care trebuie atins;
  • să fie măsurabil;
  • să fie complet – să nu existe alți parametrii care trebuie atinși pentru a-l îndeplini.

Cateva exemple de obiective imediate ar putea fi legate de:

  • Utilizarea produsului: numărul de utilizatori sau clienți, numărul de tranzacții intermediate, gradul de retenție, respectiv churn.
  • Aspecte financiare: venit per client, venit lunar sau anual recurent (MRR sau ARR), un anumit nivel al costului de achiziție, marja etc.
  • Experiența cu produsul: features care să ofere utilizatorilor și clienților beneficiile promise, modul în care aceștia încep să utilizeze produsul și nu numai.

Cum atingi obiectivele pe care ți le-ai propus?

Ca fondator, este absolut necesar să-ți definești obiectivele, atât pe termen lung cât și pe termen scurt. Începe prin a te întreba care este următorul tău obiectiv? Poți folosi framework-ul prezentat în episodul de YouTube. După ce faci asta, gândește-te la care este setul minim de features de care ai nevoie pentru a putea să atingi aceste obiective. Următoarea întrebare este cum atingi aceste obiective?

O variantă ar fi să te folosești de un plan de creștere, prin care urmărești atât achiziția de noi utilizatori sau clienți, cât și retenția acestora de la o perioadă la alta. Planul de creștere este o proiecție lunară despre utilizatori sau clienți sau venitul pe produs. De la o lună la alta, datele trebuie să ducă la obiectivul pe care ți-l setezi. Evident, provocarea nu stă în a face proiecțiile din planul de creștere. În schimb, provocarea e să urmărești ce se întâmplă în raport cu ce ai proiectat într-o anumită lună și ce acțiuni să faci atunci când lucrurile nu merg conform planului de creștere.

Noi am pus la dispoziția ta framework-uri și exemple clare, care te pot ajuta să-ți setezi obiectivele și traiectoria îndeplinirii acestora. Vezi episodul de YouTube dedicat definirii obiectivelor și fă primul pas spre următorul tău milestone!

Articole recente

Cum să îți poziționezi produsul

Pe lângă energie și entuziasm, într-un startup tech ai nevoie de un set de instrumente care să te ajute să dezvolți un produs de succes.

Citeste mai mult

How to Web, co-organizator al Launch

Launch, comunitatea fondatorilor de startups este o inițiativă a How to Web, Google for Startups, […]

Citeste mai mult

Cum îți evaluezi startup-ul

Într-un articol anterior, am vorbit despre cum să estimezi dimensiunea pieței. Adăugând la aceasta venitul […]

Citeste mai mult
Logo Twitter Logo Facebook Logo Instagram Logo Linkedin Logo Youtube