Salut, sunt Mircea și dacă te întrebi de ce scriu toate astea, răspunsul e simplu: pentru că fiecare pas din drumul meu a devenit o poveste. Iar când îmi e greu, îmi spun că într-o zi o să fie o poveste bună de spus.
Mantra mea e: “Dacă nu aș fi fost acolo, nu aș fi ajuns aici.”
Am învățat să alung regretul cu o poveste spusă bine. Pentru că în fiecare om trăiesc două povești: una pe care o trăiește în interior și alta pe care o arată lumii. Iar pe cea adevărată o afli doar dacă ai curajul să tragi cortina și să spui: “Uite cine sunt eu.”
Sunt CPO și co-founder @Narrio, dar mai întâi de toate sunt un povestitor. Sunt acel “jack of all trades” cu ceva background în product management, go-to-market, podcasting (host LaunchPod, pe asta am adăugat-o noi, cu mândrie 🫶), dar mai ales în navigat haosul creativ al startup-urilor.
Narrio îi ajută pe oamenii de vânzări să își facă viitorii clienți să se simtă speciali, pentru că personalizează comunicarea cu aceștia în fiecare punct de interacțiune – pentru a le câștiga încrederea.
Aici vorbim despre tot: de la postări pe social media, la conținut long-form, studii de caz, white papers și emailuri – toate adaptate astfel încât să „vorbească” pe limba tuturor stakeholderilor dintr-o companie care trebuie să aprobe o achiziție: de la CTO, la DPO, Procurement sau CEO. Fiecare trebuie să înțeleagă beneficiile în funcție de propriul context.
🔍 Cum am descoperit problema?
Am început de la problema lipsei de lead-uri și încredere a prospectilor în consultanta/startup-uri early stage, cauzată de consistenței pe LinkedIn. Am pivotat de 2 ori, iar acum am ajuns la problema logistica a oamenilor de sales care trebuie să adapteze zeci de elemente de conținut pentru un lead ca să le câștige încrederea.
Primii clienți au fost cunoștințe sau din rândul oamenilor care ne-au recomandat. Și cred că asta vine pentru că, la început, oamenii cumpără pe încrederea deja câștigată din network-ul pe care îl ai.
Concret, am scris la lume, multă lume, unii mi-au zis că au agenda plină și nu au cum să împingă acum un produs în organizație, alții au asignat un intern sau chiar ei au pilotat MVP.
Relevanța și conștientizarea problemei din organizația lor, combinată cu urgența de a o rezolva, deoarece unde nu există urgență, oamenii ne-au amânat. Plus, așa cum ziceam mai sus, oamenii care ne-au recomandat.
Am sacrificat “căldurică” – acel drum liniștit într-o corporație cu salariu stabil și predictibil. În rest, avantajele sunt colosale, de la oameni extraordinari cu care mă vad construind ani la rândul, la faptul ca îmi pun la treaba abilitățile mele interpersonale si experiențele anterioare din startup-uri early stage.
Plus, toată viața mea am făcut vânzări, fundraiser, vanzator de servicii sau OLX power user, eu am vandut, iar acum, trec la următorul nivel unde navighez complexitatea din B2B Sales. Iar asta mă obliga sa inteleg corporate politics, ceea ce pare paradoxal să ai nevoie intr-un startup :).
O lecție care merită zisă:
Când esti la început, rar cred ca ai claritate despre ceea ce construiești. Zic asta pentru ca după primele 2 luni am devenit comozi, oarecum, crezând că am găsit problema pentru care lumea ar plati. Așa că, ne-am oprit din validat și am construit MVP-ul. MVP-ul făcea ce ne așteptam, dar în demo-uri oamenii ne întrebau: „Cum vă diferențiați de ChatGPT?”
Și adevărul e că output-ul platformei era foarte similar cu ce oferea GPT, iar valoarea adăugată nu era evidentă.
Așa că, am pivotat și ne-am dat seama că atunci când suntem comozi, nu e bine. Am revenit la validat, interviuri cu oameni cât mai diverși, demo-uri doar cu niște printscreen-uri, nu final product, multe PoC-uri scrise cu bug-uri, dar care rezolva problema, totul trebuie optimizat pentru viteza.
Pentru noi au fost 6 luni de navigat multă incertitudine și feedback, cu multe refuzuri frumos ambalate în replica:
„Ce faceți este un nice to have. Chiar dacă problema există, nu există urgența de a o rezolva.”
Acum am ajuns, însă, la ceva care îi face pe oameni să ne întrebe la finalul unui demo:
„Cât costă și cum am putea testa?”
Avem în discuție un PoC cu un CVC, câteva conversații cu VC-uri, iar în pipeline ne-am propus să realizăm 4 PoC-uri în companii din România. Din aceste colaborări vrem să scoatem câteva case study-uri solide, care să ne ajute să atacăm piața internațională.
Cred că la noi, cultura inbound marketingului este încă limitată. La început, vindem mult prin door-to-door și CRP, fără să aruncăm conținut în univers în speranța că cineva va rezona cu el și ne va cumpăra produsul.
Vorbește cât mai mult despre startup-ul tău, fie ca ii zici marketing, fundraising, vanzari, promovare, pitching, oricum s-ar chema, tot ce contează este să știe lumea ca existe, ca ești deschis la feedback, iar această disciplina deblochează o doză puternică de “noroc” .
Au apărut oameni la care nu mă așteptam sau nu îi cunoșteam, ne-au scris CVC-uri, am povestit cu VC-uri, am găsit parteneri care să ne recomande, am descoperit oameni super mișto care ne-au ajutat.
Disciplina de a ne spune povestea, fără rușine, cu curiozitate și empatie, cred ca este cheia succesului la Narrio
Ai curajul să-ți spui povestea!
Desigur, Mircea nu doar că e host-ul LaunchPod, dar a fost și invitat în podcast. Aici poți urmări interviul:
De ce corporatiștii dau fail la primul startup | Mircea Serediuc | S2.Ep.7
Press Release, September 13, 2023 After a successful first edition organised in May 2023, Launch […]
Citeste mai multAi o idee de business. Una în care crezi mult. Bun, bun, dar întrebarea e […]
Citeste mai multComunicat de presă, 19 mai 2023 Două noi proiecte românești în industria de tehnologie pentru […]
Citeste mai multComunicat de presă, 3 mai 2023 Launch Health Tech, primul eveniment dintr-o serie dedicată ecosistemului […]
Citeste mai multissued by Launch Community, an initiative of How to Web | Google for Startups | […]
Citeste mai multScena locală de startup-uri, tehnologie și inovație se întâlnește pe 20 septembrie, înainte de How […]
Citeste mai multScorul BRICE (găsești aici un template de framework) îți oferă un mod consistent de-a evalua, într-un mod obiectiv, viitoare sau potențiale dezvoltări de produs.
Citeste mai multPirate metrics este printre cel mai cunoscut set de metrici și acronimul vine de la: Acquisition, Activation, Retention, Referral, Revenue.
Citeste mai multLean Canvas răspunde unei nevoi cheie pentru startup-ul tău: aceea de documentare a planului pe care îl ai pentru acesta și, mai mult decât atât, te ajută să identifici asumpțiile majore pe care le ai.
Citeste mai multPe lângă energie și entuziasm, într-un startup tech ai nevoie de un set de instrumente care să te ajute să dezvolți un produs de succes.
Citeste mai multIn the latest episode of our podcast, we sat down with Romeo Mann, founder of […]
Citeste mai mult