Cum îți evaluezi startup-ul

Într-un articol anterior, am vorbit despre cum să estimezi dimensiunea pieței. Adăugând la aceasta venitul maxim anual, îți poti evalua startup-ul. Poți ști astfel care ar putea să fie valoarea startup-ului tău în cazul în care atingi acest milestone și faci exit. Totodată, asta îți impactează și propunerea pe care o înaintezi potențialilor investitori. Dacă oportunitatea maximă, adică evaluarea startup-ului tău este mai mica, atunci vei ști să te adresezi unui anumit tip de investitori. Dacă evaluarea startup-ului tău este mai mare, te vei adresa unui cu totul și cu totul alt tip de investitori.

Evaluarea startup-ului

Ca să evaluezi startup-ul tău atunci când ajunge la maturitate, poți folosi date ale unor companii similare, dar care sunt listate pe bursă, la care aplici un discount de lichiditate, care de obicei este de 20 la sută. Astfel, evaluarea este egală cu venitul său anual, înmulțit cu discountul de lichiditate, înmulțit cu un multiplu. Acest multiplul este dat de raportul dintre evaluarea și veniturile unei companii similare, dar care este publică, listată la bursa.

În funcție de modelul de business pe care il aplici in startup-ul tau, acest multiplu poate fi:

  • 1 – 1.5x pentru eCommerce
  • 1.5 – 2x pentru tranzacții
  • 10 – 20x pentru subscripții

Cum calculezi multiplul

Luăm, ca exemplu, un produs adresat web designer-ilor, monetizat prin subscripție lunară, care are o componentă de colaborare cu membrii echipei. Găsim câteva companii similare ca industrie și model de business. Căutăm, pentru fiecare, capitalizarea de piață (informație care este publică, pentru că sunt companii listate la bursa). Căutăm și venitul pentru perioada ultimelor 12 luni. Raportul dintre cele două ne dă valorile multiplilor. Apoi, facem o medie a acestor multipli, la care aplicăm discount-ul de lichiditate, ca să ajungem la multiplul pe care îl folosim în calculul evaluării, așa cum arătăm și în tabelul de mai jos. stfel, un produs adresat web designer-ilor, monetizat prin subscripție lunară și care are o componentă de colaborare are un multiplu de aproximativ 12.

Încearcă și tu!

Poți face și tu acest exercițiu acasă, pentru startup-ul tău. Deși nu pare așa simplu la prima vedere, nu e deloc complicat și durează mai puțin de zece minute. Ce câștigi, în schimb, este o înțelegere mai bună a valorii startup-ului tău, care te va ajuta să crești și, poate, la un moment dat, să faci exit. Află mai multe despre cum să faci calculul, din episodul pe care l-am pregătit!

Inapoi la blog

Articole recente

Launch Community Evenings #5 Bucharest are loc pe 20 septembrie, la Club Expirat

Scena locală de startup-uri, tehnologie și inovație se întâlnește pe 20 septembrie, înainte de How […]

Citeste mai mult

Scorul BRICE. Cum să prioritizezi

Scorul BRICE (găsești aici un template de framework) îți oferă un mod consistent de-a evalua, într-un mod obiectiv, viitoare sau potențiale dezvoltări de produs.

Citeste mai mult

Launch Community Report 2021

Citeste mai mult

Pirate Metrics: AARRR

Pirate metrics este printre cel mai cunoscut set de metrici și acronimul vine de la: Acquisition, Activation, Retention, Referral, Revenue.

Citeste mai mult

Lean Canvas

Lean Canvas răspunde unei nevoi cheie pentru startup-ul tău: aceea de documentare a planului pe care îl ai pentru acesta și, mai mult decât atât, te ajută să identifici asumpțiile majore pe care le ai.

Citeste mai mult

Cum să îți poziționezi produsul

Pe lângă energie și entuziasm, într-un startup tech ai nevoie de un set de instrumente care să te ajute să dezvolți un produs de succes.

Citeste mai mult

How to Web, co-organizator al Launch

Launch, comunitatea fondatorilor de startups este o inițiativă a How to Web, Google for Startups, […]

Citeste mai mult

Bullseye – cum găsești canalele de distribuție

Știi care este una dintre principalele cauze de eșec într-un startup? În afară de situația în care construiești un produs inutil. Ei bine, e lipsa unui canal de distribuție care să funcționeze.

Citeste mai mult

Primește newsletter Launch

Logo Twitter Logo Facebook Logo Instagram Logo Linkedin Logo Youtube