Cum definești competiția

Ca fondator te interesează, în primul rând, ca startup-ul tău să nu moară. Pe măsură ce reușești asta, trebuie să știi totuși și încotro te îndrepți – care este obiectivul final, dar și care este următorul milestone și dacă este aliniat la obiectivul final. Trebuie să înțelegi cum se poziționează produsul tău în piață, în raport cu competiția, iar asta îți va da și o aproximație a valorii potențiale a companiei.

Obiectivul nr. 1 pentru startup-ul: reușita

Pentru ca startup-ul tău să reușească, inițial trebuie să ai grijă ca acesta să nu moară. Așa cum spune Ash Maurya în cartea sa, Running Lean, ”un startup este un experiment.” Așadar tu, ca fondator, ai rolul de a experimenta, de a testa ipoteze de business, asumpții despre piață și produs și de a itera care este ”value proposition-ul” produsului tău. Odată ce reușești să te menții pe piață, următoarea țintă ar trebui să fie succesul, iar pentru asta trebuie să scalezi.

Maparea competiției

Este absolut necesar să mapezi competiția pentru produsul tău. Acest exercițiu te ajută să-ți clarifici diferențiatorul și, cu acesta în minte, să continui să construiești produsul. Orice produs dezvolți, e aproape imposibil să nu ai competiție. Pentru a putea să-i faci față, e important să gândești toate tipurile de competiție care pot apărea:

  • Competiția directă – Aici intră produse din aceeași categorie, care rezolvă similar aceeași problemă, pentru același segment de clienți. De ex: Monday și Asana, pentru management de task-uri.
  • Competiția prin substituenți – Produse din categorii diferite, care rezolvă aceeași problemă, pentru același segment de clienți. De exemplu, Trello și Google Spreadsheets.
  • Competiția potențială – Aici vorbim de competitori cu produse verticale adiacente, care pot face foarte ușor un produs ca al tău. 
  • ”Do nothing” – O bună parte dintre clienții tăi nu fac nimic pentru a-și rezolva problema, asta însemnând că poate problema nu este atât de importantă pentru ei.

E neapărat nevoie să ai în vedere competiția, piața pe care o adresezi și valoarea companiei atunci când ai atins potențialul maxim. Încearcă, deci, să incluzi în lista ta orice produs care poate apărea într-o discuție cu potențiali clienți sau investitori, pentru a fi mereu cu un pas înainte. Află mai multe din episodul nostru de YouTube.

Articole recente

How to Web, co-organizator al Launch

Launch, comunitatea fondatorilor de startups este o inițiativă a How to Web, Google for Startups, […]

Citeste mai mult

Cum îți evaluezi startup-ul

Într-un articol anterior, am vorbit despre cum să estimezi dimensiunea pieței. Adăugând la aceasta venitul […]

Citeste mai mult

Cum măsori piața

Orice ar însemna pentru tine succesul startup-ului tău, e important ca asta să se vadă […]

Citeste mai mult
Logo Twitter Logo Facebook Logo Instagram Logo Linkedin Logo Youtube